Základní pravidla grafiky na Instagramu

05.01.2023

Instagram může být poměrně silným nástrojem pro vizuální prezentaci značky. Jaká pravidla se u profilů vyplatí dodržovat? Na co byste neměli zapomínat? A jaká jsou základní pravidla grafiky na Instagramu? V tomto článku jsem vám sepsala vše podstatné.

Péče o Instagram grid je základem budování marketingu na sítích

Profil na Instagramu je potřeba především uchopit komplexně, tedy vnímat tzv. grid neboli mřížku, do níž jsou uspořádány vaše fotografie, které jsou v jeho rámci zveřejňovány.

Na první pohled musí váš instagramový účet působit poutavě a zároveň profesionálně. Připodobnit bych to mohla k prvnímu dojmu, který získáte, jakmile například jako host vstoupíte na recepci v hotelu. 

Váš klient se analogicky i ve virtuálním prostoru zkrátka musí už od prvních okamžiků cítit dobře.

Estetické rozložení mřížky Instagramu jednoznačně zvyšuje zapojení vašich fanoušků, což vede k většímu počtu zobrazení profilu a sledujících. Jak toho konkrétně docílit?

1. Vizuální sjednocení

Pro vizuální propojení svého profilu můžete využít celou řadu strategií. Tou úplně nejjednodušší je použití stejného filtru a barevné kombinace. Uspořádání mřížky v profilu přitom vůbec nemusíte řešit, stačí sladit každou zveřejněnou fotografii. 

Snímky samozřejmě můžete ponechat v původní podobě a vybírat je tak, aby ladily přirozeně. Případně je lze i upravit, použijte náladový filtr nebo pastelové barvy.

Použít můžete i oblíbenou metodu mnoha instagramových účtů, které se spoléhají na diagonální uspořádání. Opět stačí zvolit konkrétní typ fotografie (tedy například jídlo) a barvu (například červená) a dodržovat pravidelné rozmístění obou druhů.

Klasickým řešení je i šachovnicové uspořádání. To kombinuje vždy střídavě běžnou fotografii a textový post. S čím můžete fotografie kombinovat? Buďte kreativní. Můžete například sdílet název svého nového příspěvku na blogu, ikonu (například srdíčko), emoji či kresbu.

MŮJ TIP: Nesnažte se vymyslet žádný "bombastický" design. Držte se celkové vizuální identity vaší značky.

2. Maximální originalita

Zcela zásadně byste se na Instagramu měli vyhnout kopírování. Podle platných smluvních podmínek sítě totiž nesmíte zveřejnit takový obsah, který porušuje práva k duševnímu vlastnictví někoho jiného.

Dokonce i samotný Instagram tak doporučuje se primárně spolehnout na takové snímky, obrázky či grafiku, které jste sami vytvořili.

Samostatnou kapitolu představuje obsah, který není váš, ale je získán legálně, tedy především oficiálně zakoupený z fotobank. Úskalím je zejména to, že dostupné snímky jsou často ve vizuálním projetí kýčovité a nemají žádnou vypovídající hodnotu

Vašemu publiku vás nepřiblíží a nesdělí žádnou informaci. Používat byste je tak měli jen ve skutečném stavu kreativní nouze.

MŮJ TIP: Foťte pořád a vše. I taková "blbost" jako káva na stole, nebo nepořádek na pracovním stole vám mohou vykouzlit skvělý post.

3. Využívejte carousel

Instagram nemusí být nijak statický a nemusíte zobrazovat v jednom příspěvku pouze jedinou fotografii. Možností existuje víc.

Dnes vám tato síť umožní použít i tzv. carouselový formát. Správcům profilů dovoluje toto pojetí zvolit si až 10 fotografií v jednom příspěvku, což umožňuje sledujícím procházet různými částmi obsahu. Tyto příspěvky vykazují vyšší míru zapojení ve výši až 5,13 %.

Ukázat tímto způsobem na svém Instagramu můžete mnoho zajímavých informací: stav "před a po", několik barevných variant produktu, pokyny krok po kroku nebo jednoduše výrobek z různých úhlů.

MŮJ TIP: Snažte se kombinovat různé formáty mezi sebou. Jednou zveřejněte jednu fotografii, jindy carousel, a posléze třeba video.

4. Sjednocení s dalšími komunikačními kanály

Jednotnost by se měla prolínat nejen vašimi sociálními sítěmi, ale celou vizuální identitou vaší značky. Platí to pro použití barev i fontů.

S jejich množstvím to současně příliš nepřehánějte. Držte se primárně 1 až 2 fontů na profil a zvolte si jeden barevný filtr nebo jedno barevné spektrum. To by mělo být tvořeno přibližně 3 až 4 barvami, k nimž se můžete ve svém profilu vracet.

Sociálním sítím i webové prezentaci zkrátka "sluší" jednoduchost a decentní pojetí. Váš Instagram ani web by neměly být příliš barevné a vizuálně překombinované. To působí pro návštěvníky rušivě.

MŮJ TIP: Zaplaťte si konzultaci se šikovným grafikem a nechejte si připravit jednoduchý grafický manuál pro tvorbu příspěvků na Instagram. Usnadní vám to spoustu práce a do budoucna i vymýšlení vzhledu příspěvků.

Závěr aneb jak navrhnout působivou grafiku na Instagram?

Váš Instagram by měl být na pohled atraktivní, avšak ne příliš překombinovaný. Nezapomeňte, že nejdůležitější je stále autenticita. Důležitou zásadou, která při plánování obsahu na této síti rovněž platí, je určitě jednotnost.

Takže vám to shrnu:

  • Využívejte své vlastní autentické fotografie
  • Na fotobanku raději zapomeňte
  • Sjednoťte si grafiku nejen v rámci soc. sítí, ale i webu
  • Nezapomínejte na grid profilu
  • A PAMATUJTE: Max. 1 až 2 fonty na profil! A jeden barevný filtr nebo jedno barevné spektrum.

Další články, které by vás mohly zajímat

Přečtěte si jako první, co je nového

Často se u některých firem a klientů setkávám s očekáváním, že najmout si správce sociálních sítí znamená zbavit se kompletně všech starostí. Něco, jako kdyby si člověk najal osobního kuchaře a očekával, že mu bude vařit ty nejlepší speciality, aniž by mu ale řekl, co má rád, co nejí, nebo jestli náhodou nemá alergii na krevety. Realita...

"Paní Rumpala, kolik fanoušků na našem firemním profilu musíme mít, aby nám Facebook spustil placenou reklamu?" Přichází za mnou jednou za čas podobný dotaz. A odpověď je velice jednoduchá a přímočará: Žádné povinné množství fanoušků nikde není stanoveno. Jak to? A jak to s těmi fanoušky na sociálních sítích tedy je? Pojďme se na to podívat.

Začínáte s facebookovými reklamami. V tomto prostředí jste noví. Nikdy předtím jste zde reklamy neměli, ani s nimi zde nemáte žádnou zkušenost. A teď najednou z ničeho nic si Facebooku od vás začne z vaší platební karty strhávat nejprve 50 Kč, pak 100 Kč, poté 150 Kč, až třeba 200 Kč. A vy teď nevíte - ...

Nedávno jsem se v jedné uzavřené facebookové skupině setkala s velice zajímavým dotazem: Jestli se běžně dělá, že marketingovým specialistům / agentuře poskytnete svoje přihlašovací heslo, aby se mohli dostat do mobilní aplikace IG? Do té doby jsem nad tím nikdy nijak nepřemýšlela. Brala jsem to jako naprosto samozřejmou věc. Ovšem po...

"Tady máte mé ... [doplňte dítě, peníze nebo zdraví], starejte se o ně/něj, ale rozhodně mě s tím neotravujte..." neřekl nikdy nikdo při předávání svých dětí, zdraví nebo peněz do péče.
Tak proč to takto funguje u hlavních marketingových kanálů?! Proč se lidé dobrovolně vzdávají kontroly nad svými hlavními kanály, které jim generují zisky?! A...