Vlastní fotky nebo fotobanka?

22.10.2024

Máte za to, že nejste profesionální fotograf. Své fotky vnímáte jako velmi nekvalitní. Necítíte se na to, abyste na svůj firemní profil vkládali své fotografie. Jenže na profi fotografa nemáte budget. A tak sáhnete po fotobance. Jenže je to skutečně výhra? Je to krok správným směrem? Pojďme se na toto téma podívat pohledem správkyně sociálních sítí, která se na sociálních sítích pohybuje už od roku 2009.

Kvalita nebo raději autenticita?

Ještě před pár lety (konkrétně kolem roku 2016) bych vám řekla, že je fotobanka naprosto v pořádku.

Že nemusíte fotit své vlastní fotografie své služby nebo svého produktu.

Že ilustrační fotky, a to klidně i z "free fotobanky" (rozumějte - s volnými autorskými právy pro volné užití, a to i pro reklamní účely), budou naprosto v pohodě a bohatě dostačující.

Jenže...

Doba se razantně změnila.

Co stačilo v roce 2016, dnes už zdaleka nestačí.

A není to nic překvapivého.

Přístup k free obrázkům se natolik zjednodušil, že už zkrátka všichni můžeme vzít nějakou líbivou fotografii z fotobanky a vložit ji ke svému příspěvku. Nehledě na to, kam nás posunula AI. Ale o tom zase někdy jindy.

Jenže!

Lidi už nechtějí sledovat další miliontou fotku z fotobanky.

Lidi už nechtějí vidět tu samou fotku po 156.

Lidi vás nesledují proto, že umíte hledat ve fotobance.

Proč by vás lidé měli sledovat?

Lidé, fanoušci, zákazníci, chtějí sledovat vás pro váš obsah, pro vaše myšlenky, pro vaše fotografie.

Pokud by je zajímala galerie fotografií z fotobanky, budou sledovat profily přímo dané fotobanky a ne vás.

Sorry jako!

Lidi zajímáte vy! A to i s vašimi chybami a nedokonalostmi.

A ano, i s vašimi ne úplně dokonalými, vyšperkovanými fotografiemi.

Jen se nad tím zamyslete - sledovali byste 20 firem, která každá používá ty samé fotografie z té samé fotobanky? Sledovali byste 20 firem, kdy ani jedna jediná během celého roku nezveřejní na svých profilech na sociálních sítích jedinou svou vlastní fotografii?

Anebo byste sledovali třeba jen 1 firmu, která ale má své vlastní fotky a svůj vlastní obsah?

Sami si na toto odpovězte.

Vy nepotřebujete, aby si vás lidi zaměnili za 50 jiných firem.

A ruku na srdce - když sami nejste profi fotograf - řešili byste, že dané fotky nejsou vyfocené profíkem? Řešili byste, že nejsou úplně dokonale nasvětlené, když to sami neumíte? Řešili byste, že nejsou úplně dokonale dobarvené v postprodukci, když vy sami si s tím hlavu nelámete?

Dívejte se na obsah očima uživatelů

Zkuste se vžít do kůže svého věrného fanouška. 

Ač vás nadevše na světě miluje a je vám bezmezně loajální, nicneříkající obsah z fotobanky ho začne brzo nudit. 

Nebude ničím zajímavý, poutavý, autentický. Nebude se ničím odlišovat od ostatních.

Nehledě na to, že když takto začnete nudit více svých fanoušků, pozná to i algoritmus dané sociální sítě a rychle vás přestane ukazovat dalším.

Tím si sami pod sebou podřezáváte větev.

Vlastní fotografie = Svatý grál marketingu?

Jsou tedy vlastní fotografie tím tajným klíčem k úspěchu?

Dokáží vám vlastní fotografie zaručit milióny fanoušků a miliardy na účtu?

Ne!

To bohužel ne!

Žádná zázračná zkratka ke zbohatnutí tudy nevede.

Ale rozhodně jsou vlastní fotografie cestou k větší autenticitě, k více reakcím od vašich fanoušků, k větší důvěře ve vaší firmu a k odlišení se od konkurence.

Můj tip: Nemusíte si hned kupovat tu nejlepší fototechniku. Vezměte si do ruky svůj chytrý telefon a začněte jednoduše fotit. Neřešte, zda je to dokonalé. Neřešte, zda by to takto nafotil Jan Saudek. Neřešte, co na to lidi řeknout. Prostě foťte. Nejen, že praxí se budete neustále zlepšovat, ale také vlastní fotografie je vždy 100x lepší, než ilustrační fotka z fotobanky.

Další články, které by vás mohly zajímat

Přečtěte si jako první, co je nového

Máte za to, že nejste profesionální fotograf. Své fotky vnímáte jako velmi nekvalitní. Necítíte se na to, abyste na svůj firemní profil vkládali své fotografie. Jenže na profi fotografa nemáte budget. A tak sáhnete po fotobance. Jenže je to skutečně výhra? Je to krok správným směrem? Pojďme se na toto téma podívat pohledem správkyně...

Pohybujete se na Facebooku. Jste na počítači. Normálně pracujete, jak jste zvyklí. A najednou se vám objeví error. Nejde se vám vrátit zpátky, ani jít nikam kupředu. Co teď? Co se stalo? Jak se můžete odhlásit z Facebooku, když vám hlásí error? A jak se tato situace dá vyřešit?

Nastavujete si několikátou placenou reklamu v METĚ. Procházíte si celým nastavením krok po kroku. A najednou si všimnete podivné části "Speciální kategorie reklam". Říkáte si: "To se mě netýká..." a jdete dál... Ovšem i přesto vám to šrotuje hlavou. Co to vlastně je? K čemu to tam je? Koho se to teda týká, když vás ne? ...

Spouštíte novou kampaň v prostředí METY. Dlouho jste na ní pracovali. Vytvořili jste si celou komunikační strategii. Máte to promyšlené do posledního detailu. Ale nechcete, aby se vám reklama zobrazovala na Instagramu (nebo třeba na Messengeru, nebo třeba v Audience Network). Jak to zde tedy nastavíte? Pojďme se na to podívat.

Správce sociálních sítí X Facebooková podpora. Často se na mě lidé obrací s tím, ať jim odblokuji jejich profil na soc. sítích. Nebo ať jim prozradím jejich přístupové heslo. Nebo ať jim něco na soc. sítích nastavím. Jenže... Já nejsem facebooková, instagramová nebo třeba LinkedIn podpora. Kdo teda jsem a co teda na těch sítích dělám?!...