Neúspěšné soutěže na Facebooku aneb jak je důležité plánovat

31.05.2018

Většina firem si je nemůže vynachválit. Přináší spoustu nových fanoušků, rozroste se díky nim vaše fanouškovská základna, dosah kampaní vyletí do nebe. Facebookové soutěže. Pro mnohé zlatý grál komunikace na Facebooku. Ovšem bohužel existuje i odvrácená strana tohoto nástroje, kterou je nejen soutěžní mafie, ale také neúspěch.

Soutěž na Facebooku nemusí být vždy úspěšná

Ať už je cílem vaší soutěže cokoliv, ať už soutěží fanoušci o cokoliv, nikde není dáno, že bude mít soutěž požadovaný úspěch. Věřte mi, může to být naprostý propadák. A to i třeba s výhrou za několik tisíc korun! Hodnota výhry totiž nijak neurčuje, zda bude soutěž úspěšná!

Ukázka úspěšné soutěže o mléčné čokolády. Hodnota výhry: 60 Kč. Počet lajků: 236. Počet sdílení: 185. Počet odpovědí na soutěžní otázku: 262.
Ukázka úspěšné soutěže o mléčné čokolády. Hodnota výhry: 60 Kč. Počet lajků: 236. Počet sdílení: 185. Počet odpovědí na soutěžní otázku: 262.

Hlavní příčiny neúspěchu soutěže na Facebooku jsou tyto:

  • Komplikovaná pravidla soutěže.
  • Složité podmínky do zařazení do soutěže.
  • Nepřehledné odprezentování soutěže.
  • Nedostatečná propagace soutěže.
  • Příliš krátké trvání soutěže.

Dále na úspěšnost soutěže může mít samozřejmě vliv i počet vašich fanoušků, dosah daného soutěžního příspěvku a mnoho dalších faktorů.

Jak se vyhnout neúspěchu soutěže na Facebooku?

Tomu všemu se samozřejmě můžete vyhnout. Základem je řádné naplánování soutěže. Čím více času plánování věnujete, tím lepší soutěž nakonec může být. Nerealizujte hned první nápad, který vás napadne, ale zkuste se nad tím trochu zamyslet a promyslet všechna pro a proti.

Například spoustu z vás teď určitě napadne vytvořit fotosoutěž. Ta je určitě super, ALE... Může mnoho lidí odradit, protože už musí udělat něco navíc - upravit se, jít na nějaké určité místo, udělat požadovanou akci a vyfotit se. To už je poměrně hodně úkonů.

Naopak do soutěže s jednoduchou otázkou se může zapojit každý, a to i ten, který doma leží s chřipkou, i ten, který nemá kvalitní foťák, i ten, který se nerad fotí.

Proto mívají právě jednodušší soutěže větší úspěch.

Dejte o soutěži dostatečně vědět!

Velkou hrozbu představují také tzv. "bleskové soutěže". To jsou takové soutěže, které zveřejníte například ráno a ještě tentýž den odpoledne je vyhlásíte. Ano, opět může mít taková soutěž obrovský úspěch, ale taky může nakonec skončit jako naprostý propadák. Zkrátka proto, že se lidi o ní nedozvěděli včas.

Ukázka neúspěšné bleskové soutěže. Počet soutěžících: 2. Navíc zde ani není uvedeno, co je výhrou.
Ukázka neúspěšné bleskové soutěže. Počet soutěžících: 2. Navíc zde ani není uvedeno, co je výhrou.

Příspěvky se nezobrazují všem vašim fanouškům!

Důvod je prostý - vaše příspěvky se nezobrazují hned ve chvíli zveřejnění všem vašim fanouškům! Vaše příspěvky se zobrazí zhruba jen 6 - 10 % vašich fanoušků, a to v průběhu několika hodin. Takže i když soutěžní příspěvek zveřejníte třeba hned ráno v 6:00, někomu se může na zdi zobrazit až ve 21:00, někomu třeba až další den, kdy už je samozřejmě po soutěži.

Já proto takovéto "bleskové soutěže" vůbec nedoporučuji a pokud už, tak jedině s hodně velkým avízem dopředu, aby s tím vaši fanoušci počítali a v daný den hlídali váš profil.

Jakou hrozbu představuje soutěžní mafie?

Další hrozbou pro vaše soutěže je "soutěžní mafie". Jedná se o lidi, kteří se záměrně zapojují do všech soutěží, na které na internetu narazí. Ovšem nikdy se z nich doopravdy nestanou vaši fanoušci. Pouze využívají toho, že se mohou zapojit do soutěže a něco získat zadarmo. Může se jednat jak o maminky na mateřské, tak i třeba o pracující nebo důchodce. To je vcelku jedno. Důležité je si uvědomit, že z těchto lidí nikdy nebudete mít žádný profit, proto byste se těmto lidem měli spíše vyhýbat.

Tudíž je potřeba soutěže plánovat a vytvářet tak, aby právě pro tuto skupinu lidí bylo zapojení co nejobtížnější, ale zároveň to nebylo příliš obtížné pro vaše fanoušky. Vím, je to hodně těžký úkol, ale věřte mi, že se najde spousta typů soutěží, které tyto podmínky splňují. Ráda vám s tím samozřejmě pomůžu.

Ukázka úspěšné soutěže o tyčový mixér. Počet lajků: 498. Počet sdílení: 498. Počet odpovědí: 659.
Ukázka úspěšné soutěže o tyčový mixér. Počet lajků: 498. Počet sdílení: 498. Počet odpovědí: 659.

Sečteno, podtrženo...

Pojďme si to tedy shrnout:

  • Vaše příspěvky se zobrazí zhruba jen 6 - 10 % vašich fanoušků, a to v průběhu několika hodin, proto se raději vyhněte tzv. "bleskovým soutěžím".
  • Vyhněte se hlavním příčinám, které stojí za neúspěchem soutěže.
  • Plánujte ji dostatečně dlouho dopředu a dostatečně ji také zpropagujte. Klidně k ní zveřejněte dva příspěvky avizující její spuštění a pak třeba 4 příspěvky po spuštění.
    Opět, vaše příspěvky se zobrazí zhruba jen 6 - 10 % vašich fanoušků, takže dejte o soutěži dostatečně vědět.
  • Vytvořte takovou soutěž, která bude zajímavá, zábavná, ale nebude příliš komplikovaná.
  • Snažte se vyhnout "soutěžní mafii".

Máte ohledně soutěží či celkově správy sociálních sítí ještě nějaké otázky? Neváhejte mě kontaktovat:

Další články, které by vás mohly zajímat

Přečtěte si, co je nového

Máte e-shop či web. Máte jej aktivní a každý den na něm přijímáte minimálně jednu objednávku. Takže jste si jistí, že je funkční. Ovšem, když se podíváte na své placené kampaně na soc. sítích, nevidíte žádné výsledky. A Facebook PIXEL se tváří, že na váš web nikdo nechodí jak je rok dlouhý. V čem by mohl být zakopaný pes?...

Je to teď úplně čerstvé. Přilítává mi to do e-mailu v posledních dnech. Nevím, co to přesně znamená. UPOZORNĚNÍ OD FACEBOOKU: (VašeStránka): Page nesplňuje požadavky pro doporučování. Co to je?! Je to skutečně od Facebooku, anebo to jsou zase nějací hackeři? Co to pro vás znamená? Není to jen nějaká chyba? Pojďme si to společně rozklíčovat.

Rok 2024 se s námi pomalu loučí a přinesl vám více či méně námětů na příspěvky na vaše sociální sítě. Rok 2025 v tomto ohledu nebude jiný a už teď nám nabízí několik zajímavých námětů na příspěvky. O čem tedy můžete postovat v roce 2025? Pojďme se na to podívat.