Můžeme zacílit naši placenou reklamu na sociálních sítích na fanoušky naší konkurence? A můžeme zacílit na fanoušky konkrétní uzavřené facebookové skupiny? A můžeme cílit konkrétně na Sportovní nadšence, Firmy, hotely a rekreační zařízení, nebo třeba na Domácnosti s velkou zahradou?
Neúspěšné soutěže na Facebooku aneb jak je důležité plánovat
Většina firem si je nemůže vynachválit. Přináší spoustu nových fanoušků, rozroste se díky nim vaše fanouškovská základna, dosah kampaní vyletí do nebe. Facebookové soutěže. Pro mnohé zlatý grál komunikace na Facebooku. Ovšem bohužel existuje i odvrácená strana tohoto nástroje, kterou je nejen soutěžní mafie, ale také neúspěch.
Soutěž na Facebooku nemusí být vždy úspěšná
Ať už je cílem vaší soutěže cokoliv, ať už soutěží fanoušci o cokoliv, nikde není dáno, že bude mít soutěž požadovaný úspěch. Věřte mi, může to být naprostý propadák. A to i třeba s výhrou za několik tisíc korun! Hodnota výhry totiž nijak neurčuje, zda bude soutěž úspěšná!

Hlavní příčiny neúspěchu soutěže na Facebooku jsou tyto:
- Komplikovaná pravidla soutěže.
- Složité podmínky do zařazení do soutěže.
- Nepřehledné odprezentování soutěže.
- Nedostatečná propagace soutěže.
- Příliš krátké trvání soutěže.
Dále na úspěšnost soutěže může mít samozřejmě vliv i počet vašich fanoušků, dosah daného soutěžního příspěvku a mnoho dalších faktorů.
Jak se vyhnout neúspěchu soutěže na Facebooku?
Tomu všemu se samozřejmě můžete vyhnout. Základem je řádné naplánování soutěže. Čím více času plánování věnujete, tím lepší soutěž nakonec může být. Nerealizujte hned první nápad, který vás napadne, ale zkuste se nad tím trochu zamyslet a promyslet všechna pro a proti.
Například spoustu z vás teď určitě napadne vytvořit fotosoutěž. Ta je určitě super, ALE... Může mnoho lidí odradit, protože už musí udělat něco navíc - upravit se, jít na nějaké určité místo, udělat požadovanou akci a vyfotit se. To už je poměrně hodně úkonů.
Naopak do soutěže s jednoduchou otázkou se může zapojit každý, a to i ten, který doma leží s chřipkou, i ten, který nemá kvalitní foťák, i ten, který se nerad fotí.
Proto mívají právě jednodušší soutěže větší úspěch.
Dejte o soutěži dostatečně vědět!
Velkou hrozbu představují také tzv. "bleskové soutěže". To jsou takové soutěže, které zveřejníte například ráno a ještě tentýž den odpoledne je vyhlásíte. Ano, opět může mít taková soutěž obrovský úspěch, ale taky může nakonec skončit jako naprostý propadák. Zkrátka proto, že se lidi o ní nedozvěděli včas.

Příspěvky se nezobrazují všem vašim fanouškům!
Důvod je prostý - vaše příspěvky se nezobrazují hned ve chvíli zveřejnění všem vašim fanouškům! Vaše příspěvky se zobrazí zhruba jen 6 - 10 % vašich fanoušků, a to v průběhu několika hodin. Takže i když soutěžní příspěvek zveřejníte třeba hned ráno v 6:00, někomu se může na zdi zobrazit až ve 21:00, někomu třeba až další den, kdy už je samozřejmě po soutěži.
Já proto takovéto "bleskové soutěže" vůbec nedoporučuji a pokud už, tak jedině s hodně velkým avízem dopředu, aby s tím vaši fanoušci počítali a v daný den hlídali váš profil.
Jakou hrozbu představuje soutěžní mafie?
Další hrozbou pro vaše soutěže je "soutěžní mafie". Jedná se o lidi, kteří se záměrně zapojují do všech soutěží, na které na internetu narazí. Ovšem nikdy se z nich doopravdy nestanou vaši fanoušci. Pouze využívají toho, že se mohou zapojit do soutěže a něco získat zadarmo. Může se jednat jak o maminky na mateřské, tak i třeba o pracující nebo důchodce. To je vcelku jedno. Důležité je si uvědomit, že z těchto lidí nikdy nebudete mít žádný profit, proto byste se těmto lidem měli spíše vyhýbat.
Tudíž je potřeba soutěže plánovat a vytvářet tak, aby právě pro tuto skupinu lidí bylo zapojení co nejobtížnější, ale zároveň to nebylo příliš obtížné pro vaše fanoušky. Vím, je to hodně těžký úkol, ale věřte mi, že se najde spousta typů soutěží, které tyto podmínky splňují. Ráda vám s tím samozřejmě pomůžu.

Sečteno, podtrženo...
Pojďme si to tedy shrnout:
- Vaše příspěvky se zobrazí zhruba jen 6 - 10 % vašich fanoušků, a to v průběhu několika hodin, proto se raději vyhněte tzv. "bleskovým soutěžím".
- Vyhněte se hlavním příčinám, které stojí za neúspěchem soutěže.
- Plánujte ji dostatečně dlouho dopředu a dostatečně ji také zpropagujte. Klidně k ní zveřejněte dva příspěvky avizující její spuštění a pak třeba 4 příspěvky po spuštění.
Opět, vaše příspěvky se zobrazí zhruba jen 6 - 10 % vašich fanoušků, takže dejte o soutěži dostatečně vědět. - Vytvořte takovou soutěž, která bude zajímavá, zábavná, ale nebude příliš komplikovaná.
- Snažte se vyhnout "soutěžní mafii".
Máte ohledně soutěží či celkově správy sociálních sítí ještě nějaké otázky? Neváhejte mě kontaktovat:
Další články, které by vás mohly zajímat
Přečtěte si, co je nového
Vždyť je to jenom čárka.
Vždyť je to pěknější obrázek.
Vždyť je to jen slovo.
Vždyť je to jen blbý hashtag.
Vždyť je to jen smajlík...
Často se u některých firem a klientů setkávám s očekáváním, že najmout si správce sociálních sítí znamená zbavit se kompletně všech starostí. Něco, jako kdyby si člověk najal osobního kuchaře a očekával, že mu bude vařit ty nejlepší speciality, aniž by mu ale řekl, co má rád, co nejí, nebo jestli náhodou nemá alergii na krevety. Realita...