Máte e-shop či web. Máte jej aktivní a každý den na něm přijímáte minimálně jednu objednávku. Takže jste si jistí, že je funkční. Ovšem, když se podíváte na své placené kampaně na soc. sítích, nevidíte žádné výsledky. A Facebook PIXEL se tváří, že na váš web nikdo nechodí jak je rok dlouhý. V čem by mohl být zakopaný pes?...
Kdy je vhodné začít pracovat na marketingové strategii/plánu příspěvků?
"Paní Rumpala, začínáme být aktivnější na sociálních sítích a chtěli bychom někoho, kdo se nám o to profesionálně postará. Ovšem potřebujeme tam příspěvky už ideálně od zítřka. Mohla byste nám něco připravit?" píše mi klient ve 22:39.
Neříkám, že se nedá vytvořit plán příspěvků za pár hodin. Ovšem mám za to, že se nedá vytvořit skutečně promyšlený, vymakaný a strategický plán příspěvků. Takový plán, který má hlavu a patu, má promyšlený každičký příspěvek a přesně sleduje jasný a měřitelný cíl.
Tvorba plánu příspěvků vyžaduje čas a přemýšlení
Plán příspěvků šitý horkou jehlou bude vždy splácaný narychlo a s největší pravděpodobností vám nepřinese vytoužené výsledky. V nejhorším případě vám nepřinese vůbec nic.
Proč? Jednoduše proto, že to vaši fanoušci poznají. Takto vytvořený obsah je ničím nezaujme a nebude mít šmrnc, vtip ani hloubku. Prostě to bude jen skupina nesourodých, náhodných příspěvků, poskládaných za sebe.
A jak to, že nenabízím tvorbu příspěvků na počkání? Jednoduše proto, že nejsem fast-food. Nejsem okénko s rychlým občerstvením. A nenabízím zázraky lusknutím prstů. Musím se nad tím zamyslet, několik dnů nad tím usilovně pracovat a až pak vám poslat promakaný plán příspěvků.
Marketingová strategie je z řeckého strategos, generál < stratos (vojsko, výprava) nikoliv sprint
Podle jedné z definic je marketingová strategie vytváření a udržování rovnováhy mezi cíli a zdroji organizace a jejími měnícími se příležitostmi na trhu. Spadá do ni i plánování obsahu na sociální sítě.
Proč je důležité plánovat
Vaše podnikání by se tak mělo nést ve znamení plánování. Na samém počátku je nutné si definovat cíl a rozhodnout se, jakými prostředky ho chcete dosáhnout.
Klíčová je hlavně segmentace, neboť všem subjektům na trhu nelze konkurovat. Zároveň není možné vyhovět potřebám všech lidí, tedy nediferencovaného trhu. Segmentačních kritérií je celá řada - geografická, ekonomická, socioekomická atd.
Někdy není úplně vhodné být všude
Dále je nutné si rozmyslet, zda jsou pro vaši prezentaci sociální sítě vůbec vhodné. Pokud ano, je nutné si rozmyslet, které by to měly být. Někdy totiž není úplně vhodné být všude.
Na každé sociální síti se totiž pohybuje jiná sorta lidí, a tak je vhodné komunikovat hlavně tam, kde se nachází vaše cílová skupina.
Jak začít plánovat strategii pro sociální sítě?
Častou chybou marketérů, ale i podnikatelů nebo majitelů značek, je to, že zmiňované plánování podcení.
Funkční marketingová strategie přitom zajistí vaší značce jedinečné postavení na trhu. Vše začíná určením cíle. Obvyklým definovaným cílem ve firmách bývá zvýšení zisku, nicméně to může například být i získání nových zákazníků.
Pokud nemáte jasnou vizi, nemůžete mít ani dokonale jasno o prostředcích, jak ji naplnit. Zkrátka, když nevíte, co z komunikace na sociálních sítích chcete, nemohou to logicky vědět ani vaši zákazníci nebo fanoušci.
Kdy začít tvořit publikační plán pro sociální sítě?
Z nedostatečného plánování a nepromyšlené strategie potom vyplývá i řešení obsahu na sociální sítě na poslední chvíli.
Často přitom správci sociálních sítí zapomínají, že kromě rozhodování o cílovém publiku je nutné vyřešit i mnoho dalších aspektů. Připravit je potřeba třeba rozpočet nebo plán placené reklamy.
V dostačujícím časovém předstihu je nutné i navrhnout kvalitní grafiku nebo nachystat fotografie. Ty se budou doplňovat vhodnými texty.
Plánování vyžaduje čas
A to vše vyžaduje dostatek času. Vhodně ilustrovat tuto problematiku mohou vánoční kampaně, což je aktuální téma.
Přestože je do vánočních svátku zdánlivě ještě mnoho času, ve firmách by už nyní měla vrcholit horečná aktivita. Právě v září je totiž nejvyšší čas na přípravu optimální marketingové strategie pro toto období.
Jen si to spočítejte:
- Už zhruba od 17. prosince 2021 bude mít většina firem volno a nebudou od tohoto data odesílat své objednávky.
- To znamená, že už zbývají pouze necelé 3 měsíce do vánočního volna.
- (Pokud to budete mít stejně) Pak nejdéle do 17. prosince 2021 můžete přijímat objednávky před Vánoci a mít tedy spuštěné vánoční kampaně.
- Aby měly vaše vánoční kampaně smysl, měly by běžet ideálně alespoň měsíc, tedy zhruba od 16. listopadu 2021.
- Aby tato kampaň měla smysl, byla promyšlená, byla skutečně pečlivě naplánovaná a nebyla šitá na poslední chvíli horkou jehlou, pak byste si na ni měli vyhradit dostatek času.
- A tím tuplem, pokud při ní budete chtít spolupracovat s více freelancery a profíky (nemusí mít úplně čas, mohou být zaneprázdněni, mohou mít rozpracovaných více projektů apod.)
- Vytyčení cílových skupin, strategie, rozpočty, média, kanály, grafika, texty... To vše bude potřeba vytvořit.
- Tím pádem byste na takové kampani měli začít pomalu pracovat už koncem září.
Ovšem i mimo Vánoce je potřeba myslet dopředu
Ovšem Vánoce nejsou jedinou dobou, kdy byste měli své marketingové strategie vytvářet s předstihem. Já vždy doporučuji tvořit publikační plán na sociální sítě minimálně s měsíčním předstihem, případně i mnohem dříve.
Měsíc bývá pro řadu správců sociálních sítí obvyklá lhůta, na kterou si příspěvky plánují. Lze však volit i kvartální frekvenci.
Díky publikačnímu plánu si vaše sociální sítě udrží v příspěvcích konstantní kvalitu (jinými slovy: vyhnete se obsahové "vatě") a umožní vám zastupitelnost. Všichni včetně grafika nebo copywritera mají na svou práci rovněž dostatek času, což se též na úrovni obsahu projeví.
A v neposlední řadě - vždy můžete takový obsah doplnit o aktuální, operativní akce, ale základy máte položené, a tak se vám nikdy nestane, že jeden týden budete zveřejňovat příspěvky denně, a zbytek měsíce nezveřejníte nic.
Závěr aneb na sítě je potřeba jít s rozmyslem
Plánovat není způsob, jak vás zhnusit, nebo odradit od sociálních sítí. Plánování marketingové strategie a sestavení publikačního plánu na sociální sítě vám pomůže ušetřit čas a snáze a efektivněji dosáhnout vašich záměrů.
A pokud se na to necítíte, klidně se na mě obraťte. Jen počítejte s tím, že na tvorbu příspěvků potřebuji čas. Do druhého dne, nebo ještě lépe do hodiny, vám skutečně nic nepřipravím. ;-)
Další články, které by vás mohly zajímat
Přečtěte si, co je nového
Je to teď úplně čerstvé. Přilítává mi to do e-mailu v posledních dnech. Nevím, co to přesně znamená. UPOZORNĚNÍ OD FACEBOOKU: (VašeStránka): Page nesplňuje požadavky pro doporučování. Co to je?! Je to skutečně od Facebooku, anebo to jsou zase nějací hackeři? Co to pro vás znamená? Není to jen nějaká chyba? Pojďme si to společně rozklíčovat.
O čem postovat v roce 2025?
Rok 2024 se s námi pomalu loučí a přinesl vám více či méně námětů na příspěvky na vaše sociální sítě. Rok 2025 v tomto ohledu nebude jiný a už teď nám nabízí několik zajímavých námětů na příspěvky. O čem tedy můžete postovat v roce 2025? Pojďme se na to podívat.