Je v dnešní době normální pouštět někoho k sobě do aplikace na Instagram?

23.01.2025

Nedávno jsem se v jedné uzavřené facebookové skupině setkala s velice zajímavým dotazem: Jestli se běžně dělá, že marketingovým specialistům / agentuře poskytnete svoje přihlašovací heslo, aby se mohli dostat do mobilní aplikace IG? Do té doby jsem nad tím nikdy nijak nepřemýšlela. Brala jsem to jako naprosto samozřejmou věc. Ovšem po přečtení tohoto dotazu mě to trklo do očí, že to vlastně všem jako přirozené připadat nemusí, a proto jsem se rozhodla pro vás sepsat tento článek. Pokud tedy i vy, stejně jako ta paní ve skupině, tápete nad tím, zda je to normální, zda se to dělává a zda to není něco nekalého, zůstaňte tady se mnou a začtěte se do následujících řádků.

Je rok 2025 a přesto se na firemní Instagram nejde dostat jinak, než s pomocí přihlašovacích údajů

Je to zvláštní... Kde co dneska ty technologie umí. Ve spoustě věcech nás už dokonce předčily. A pak jsou tady věci, třeba jako ono přihlašování na firemní Instagram, kde se vracíme o nejméně deset let zpátky.

Jenže jinak to skutečně stále nejde.

Takže až započnete novou spolupráci s nějakým markeťákem nebo agenturou, neděste se, je to skutečně naprosto běžný postup.

Není to nic zvláštního, špatného nebo podezřelého. Takto se to skutečně dělá.

Daného člověka sice přidáte jako Správce na svůj firemní Facebook, jako Správce do svého Business Managera, jako Správce do svého Reklamního účtu, jako Super správce na svůj firemní LinkedIn, ale na Instagram mu budete muset stále tupě předat přihlašovací údaje (a následně třeba potvrdit dvoufázové ověření - pokud jej máte zapnuté), jako bychom se vrátili v čase o pár let nazpátek.

Je to divné, je to zvláštní, člověk nad tím pozvedne obočí, ale je to tak.

Proč tomu tak je? Proč neexistuje nějaká role Správce na Instagramu?

Jestli se ptáte - Proč to tak je? - odpověď asi nebude úplně jednoduchá ani jednoznačná.

  1. Vychází to z toho, že prapůvodně, úplně na začátku, byl Instagram hlavně mobilní aplikací pro sdílení fotografií. Nepočítalo se s tím (tedy aspoň ne na úplném začátku), že po několika letech Facebook (META) spolkne Instagram a začnou se dohromady proplétat, kombinovat, vnořovat a sjednocovat.
  2. Technicky je asi hodně náročné toto na Instagramu udělat. Když jsem totiž oslovila mého manžela programátora, zjistil, že Instagram má úplně jiný kód, než Facebook. Proto je asi těžké a složité udělat na Instagramu úplně ty stejné funkcionality, jako na Facebooku (a proto to asi tak dlouho trvá - Facebook Instagram odkoupil v roce 2012 - tedy před 13lety).
  3. Instagram byl prapůvodně hlavně mobilní aplikací, kdežto Facebook byl určen hlavně na počítač (hlavně proto, že v roce 2004, kdy Facebook poprvé spatřil světlo světa, ještě nebyly tak rozšířené chytré telefony, jako máme dnes).
  4. Instagram stojí na úplně jiných základech než Facebook. Je to, jako byste chtěli propojit auto s motorkou. Jde to, ale vyleze vám z toho takový podivný hybrid a to samotné spojení vám bude poměrně dlouho trvat, než se vám to povede.

Tím rozhodně nechci říct, že se to jednou nepovede a že tomu tak jednou skutečně nebude. 

Jen zkrátka teď se stále ještě pořád nedá na Instagram přihlásit jinak, než s pomocí přihlašovacích údajů - Jména a Hesla.

Není to bezpečnostní riziko?

Jestli vás ještě zajímá bezpečnostní stránka věci - tak asi ano, asi to není dvakrát bezpečné, než někomu přidělit roli Správce.

Asi ano.

Ovšem, co je dnes na internetu bezpečné?! Stačí jedno nepozorné kliknutí. Stačí jedna sofistikovaná zpráva. Stačí den, kdy se blbě vyspíte. Stačí chvilka nepozornosti... A můžete přijít o svůj účet.

A samozřejmě - tímto, že někomu dáváte přihlašovací údaje na svůj firemní instagramový účet, bezpečnosti nijak významně nepřispíváte, ba naopak.

Takže co můžete udělat pro to, abyste byli maximálně v bezpečí, když někomu takto předáváte své přístupy na svůj firemní instagramový účet?

  1. U každého svého účtu mějte jiné heslo. A to nejen u svých soc. sítí, ale i na e-maily a na nejrůznější další účty.
  2. Heslo mějte hodně, hodně, hodně náročné a složité. Žádné "Katka1234", ale skutečně rozličná písmena, číslice a znaky.
    Silné heslo by mělo obsahovat alespoň 16 znaků, a to včetně malých a velkých písmen, číslic a speciálních znaků, jako je pomlčka, hashtag, otazník, a další.
  3. Pravidelně jednou za půl roku si hesla všude vyměňte.
  4. Všude na všech svých účtech (nejen na soc. sítích, ale i na e-mailech, apod.) mějte zapnuté dvoufázové ověření.
  5. Nemějte Instagramový profil jednoduše propojený (napojený) na svůj osobní účet, ale mějte je odděleně.
  6. Mějte na svém firemním instagramovém profilu řádně vyplněnou a ověřenou svou firemní e-mailovou adresu a své firemní telefonní číslo.
  7. Nikdy neklikejte na žádné podezřelé e-maily, WhatsApp zprávy, Messengery, ani SMS. Vždy si to ověřte přímo v daném systému, ale nikdy neklikejte na žádné externí odkazy.
    Ani ve chvíli, kdy vám je posílají vaši kamarádi nebo známí!
  8. Nestahujte si do mobilu, ze kterého svůj firemní profil spravujete, žádné podezřelé aplikace.

Toto sice nejsou magické a samospásné rady, které zabrání úplně všem útokům, ale mohou vám značně pomoci se jim vyhnout a zůstat v bezpečí.

Další články, které by vás mohly zajímat

Přečtěte si jako první, co je nového

Často se u některých firem a klientů setkávám s očekáváním, že najmout si správce sociálních sítí znamená zbavit se kompletně všech starostí. Něco, jako kdyby si člověk najal osobního kuchaře a očekával, že mu bude vařit ty nejlepší speciality, aniž by mu ale řekl, co má rád, co nejí, nebo jestli náhodou nemá alergii na krevety. Realita...

"Paní Rumpala, kolik fanoušků na našem firemním profilu musíme mít, aby nám Facebook spustil placenou reklamu?" Přichází za mnou jednou za čas podobný dotaz. A odpověď je velice jednoduchá a přímočará: Žádné povinné množství fanoušků nikde není stanoveno. Jak to? A jak to s těmi fanoušky na sociálních sítích tedy je? Pojďme se na to podívat.

Začínáte s facebookovými reklamami. V tomto prostředí jste noví. Nikdy předtím jste zde reklamy neměli, ani s nimi zde nemáte žádnou zkušenost. A teď najednou z ničeho nic si Facebooku od vás začne z vaší platební karty strhávat nejprve 50 Kč, pak 100 Kč, poté 150 Kč, až třeba 200 Kč. A vy teď nevíte - ...

Nedávno jsem se v jedné uzavřené facebookové skupině setkala s velice zajímavým dotazem: Jestli se běžně dělá, že marketingovým specialistům / agentuře poskytnete svoje přihlašovací heslo, aby se mohli dostat do mobilní aplikace IG? Do té doby jsem nad tím nikdy nijak nepřemýšlela. Brala jsem to jako naprosto samozřejmou věc. Ovšem po...

"Tady máte mé ... [doplňte dítě, peníze nebo zdraví], starejte se o ně/něj, ale rozhodně mě s tím neotravujte..." neřekl nikdy nikdo při předávání svých dětí, zdraví nebo peněz do péče.
Tak proč to takto funguje u hlavních marketingových kanálů?! Proč se lidé dobrovolně vzdávají kontroly nad svými hlavními kanály, které jim generují zisky?! A...

Máte e-shop či web. Máte jej aktivní a každý den na něm přijímáte minimálně jednu objednávku. Takže jste si jistí, že je funkční. Ovšem, když se podíváte na své placené kampaně na soc. sítích, nevidíte žádné výsledky. A Facebook PIXEL se tváří, že na váš web nikdo nechodí jak je rok dlouhý. V čem by mohl být zakopaný pes?...