Jaký je rozdíl mezi nakoupenými fanoušky a získanými fanoušky z placené reklamy?

30.05.2019

Internet v posledních dnech obletěla zpráva, že Facebook každý měsíc maže milióny falešných účtů. Jedná se o účty neexistujících lidí, které se prodávají soukromým firmám a navyšují jejich fanouškovskou základnu. Během své práce jsem se již několikrát setkala s dotazem, jaký je vlastně rozdíl mezi takto nakoupenými fanoušky a získanými fanoušky z placené reklamy. "Vždyť za obě skupiny musíme zaplatit?!" Pojďme si to tedy objasnit.

Nakoupení fanoušci

Co jsou to vlastně ti "nakoupení fanoušci"? Jedná se o falešné účty neexistujících lidí

Představte si, že na druhé straně počítače nebo mobilu nikdo není. Daný člověk neexistuje. Profil tohoto neexistujícího člověka vytvořili lidé nebo společnosti za účelem jejich prodeje firmám, které díky této možnosti snadno a velmi rychle navýší svou fanouškovskou základnu. Ovšem nic víc.

Klidně ze dne na den můžete mít tisíce nových fanoušků. To by jinak bylo zcela nemožné. Cena za takové fanoušky je většinou velice nízká, v řádech stokorun za tisíce fanoušků. A transakce za falešné fanoušky probíhá zásadně mimo facebookové prostředí.

Získaní fanoušci placenou reklamou

Na druhé straně barikády stojí klasicky získaní fanoušci

Jsou to skuteční, reální lidé, kteří existují. Ti viděli kupříkladu vaši reklamu na Facebooku, zaujala je a tak vám dali svůj lajk. Na druhé straně počítače nebo mobilu skutečně někdo je. Skutečně tam je nějaký člověk, který vás sleduje.

Ano, může se sice na první pohled tvářit, že neexistuje, například tím, že nijak nereaguje na vaše příspěvky, ale věřte, že na druhé straně počítače nebo mobilu skutečně sedí živá osoba z masa a kostí.

Jaký je rozdíl mezi nakoupenými fanoušky a získanými fanoušky z placené reklamy? 

Jaký je tedy rozdíl mezi těmito fanoušky? 

Mnozí klienti vnímají obě skupiny fanoušků stejně, protože za obě přece museli zaplatit - v prvním případě nějaké firmě, ve druhém případě Facebooku za placenou reklamu. Přitom je ale rozdíl mezi těmito dvěma skupinami naprosto markantní.

U první skupiny si sice nahoníte ego, ale nic víc z toho nezískáte. Takový neexistující fanoušek si od vás nikdy nic nekoupí, nikdy si nic neobjedná a není šance, že by se někdy stal vašim zákazníkem. Prostě proto, že na druhé straně počítače nikdo není. Není to reálná osoba.

Kdežto u druhé skupiny fanoušků máte velkou šanci, že se z nich stanou vaši spokojení zákazníci. Právě tyto lidi chcete svým obsahem oslovovat. Jsou to skuteční, reální lidé, kteří existují, takže je také velká šance, že když už olajkovali váš profil, tak si od vás klidně i něco koupí.

Rozhodně tedy nelze tyto dvě skupiny házet do jednoho pytle.

Proč se nevyplatí nákup falešných fanoušků?

Na závěr se vrátím k první větě tohoto článku - Facebook každý měsíc maže milióny falešných účtů

To znamená, že vy si dnes koupíte tisíce fanoušků, ale ti už zítra klidně na Facebooku nemusí být. Jednoduše se vám může stát, že se jednoho dne probudíte a místo 3.000 fanoušků na svém profilu najednou budete mít jen 1.000. A společnost, od které jste si fanoušky koupili, vám vaši ztrátu nebude nijak kompenzovat. 

Nejen tedy, že jste své peníze investovali do získání profilů, za nimiž nikdo neexistuje a které vám nikdy nic nepřinesou, ale také jste o své peníze přišli, neboť časem i ten dojem úspěšného profilu kvůli jejich průběžnému mazání ztratíte.

Vyplatí se nákup fanoušků?

Proto všem říkám - nekupujte si falešné fanoušky. Získání reálných fanoušků klasickou placenou reklamou na Facebooku podporuju, to ano, ale nekupujte si takto hromadně falešné fanoušky od podezřelých firem

I když je to velmi lákavé a jeden fanoušek vychází třeba jen na 0,50 Kč, nedělejte to. Z dlouhodobého hlediska se to vůbec nevyplatí.

Navíc lidi nejsou blbí. Vaši skuteční fanoušci tyto techniky znají a ví, že to firmy dělají. Pak takové profily u nich ztrácí na důvěryhodnosti. A co je vašim cílem - mít tisíce falešných fanoušků na profilu a nahoněné ego, anebo mít tisíce skutečných fanoušků, kteří se stanou vašimi spokojenými zákazníky a budou vám důvěřovat?

Další články, které by vás mohly zajímat

Přečtěte si, co je nového

Spouštíte novou kampaň v prostředí METY. Dlouho jste na ní pracovali. Vytvořili jste si celou komunikační strategii. Máte to promyšlené do posledního detailu. Ale nechcete, aby se vám reklama zobrazovala na Instagramu (nebo třeba na Messengeru, nebo třeba v Audience Network). Jak to zde tedy nastavíte? Pojďme se na to podívat.

Správce sociálních sítí X Facebooková podpora. Často se na mě lidé obrací s tím, ať jim odblokuji jejich profil na soc. sítích. Nebo ať jim prozradím jejich přístupové heslo. Nebo ať jim něco na soc. sítích nastavím. Jenže... Já nejsem facebooková, instagramová nebo třeba LinkedIn podpora. Kdo teda jsem a co teda na těch sítích dělám?!...