Chystáte se spravovat placené kampaně na sociálních sítích a aktuálně žijete v blahé nevědomosti. Říkáte si, že to nemůže být tak komplikované nebo složité. Věříte, že to zvládnete levou zadní. Neřešíte kdopak copak. Zkrátka se do toho chcete vrhnout po hlavě a případné problémy, zádrhely a komplikace chcete řešit až po cestě. Jenže, přece jen je...
Co rozhodně NEDĚLAT, když spravujete nebo budete spravovat placené kampaně na soc. sítích?
Chystáte se spravovat placené kampaně na sociálních sítích a aktuálně žijete v blahé nevědomosti. Říkáte si, že to nemůže být tak komplikované nebo složité. Věříte, že to zvládnete levou zadní. Neřešíte kdopak copak. Zkrátka se do toho chcete vrhnout po hlavě a případné problémy, zádrhely a komplikace chcete řešit až po cestě. Jenže, přece jen je pár věcí, které byste měli vědět ještě před tím, než vůbec poprvé na tlačítko "Propagovat příspěvek" kliknete. Co to jsou za náležitosti? Pojďme si je společné odkrýt.

1. Přezdívky a falešná jména na profilu
Chápu, láká vás to.
Nechcete, aby nikdo věděl, že zrovna Vy si platíte placenou reklamu na sociálních sítích.
Chcete si tedy vložit na svůj osobní facebookový profil, na který máte napojený všechny firemní položky, a to i Reklamní účet, jen nějakou přezdívku, zkomoleninu vašeho jména, nebo úplně falešné jméno.
Třeba Šárka Farka.
Nechcete, aby nikdo odhalil, kolik do reklamy vkládáte, anebo kolik si tím vyděláváte.
Chápu to.
Jenže...
Pokud nastane nějaký problém - například si vás bude chtít Facebook ověřit, někdo se vám nabourá do účtu a vy se budete muset prokázat svým občanským průkazem, profil se vám zablokuje a vy jej budete chtít odblokovat, potřebujete mít na svém profilu na chlup stejné jméno, jako máte v občance.
Jinak vás Facebook nepustí a účet vám třeba zůstane uspaný, zmražený nebo zablokovaný.
A logicky se tak nedostanete ani ke svým placeným reklamám, firemnímu profilu, Facebook PIXELU.
K ničemu.
A představte si, že už byste měli na profilu třeba 20 000 fanoušků.
Průser.
2. Fakeový profil s fakovým jménem
Říkáte si proto, že to "občůráte" tím, že si založíte úplně nový "fejkový" osobní účet s úplně vymyšleným jménem.
Jenže...
To se opět dostáváme k prvnímu bodu.
Řekněme, že si bude chtít Facebook ověřit vaši identitu, anebo řekněme, že budete chtít spouštět reklamy ohledně Politiky, Voleb a dalších podobných věcí, k čemuž na Facebooku nutně potřebujete ověření přes občanský průkaz - bez toho vás Facebook nepustí.
A tady opět narážíme...
Tipuji, že Ferda Petarda se skutečně nejmenujete a že toto jméno nemáte na občance.
Proto, pokud chcete spravovat placené kampaně v METĚ, žádné fórky, přezdívky ani "fejková" jména.
3. Nastavovat kampaně na Instagramu z mobilu
Jméno tedy máte na svých profilech uvedené reálné. To už jsme si vysvětlili.
Přesuneme se tedy dále, a to na Instagram.
I zde můžete v rámci prostředí METY nastavovat placené kampaně. A i zde vám to zde nabízí jednoduché, atraktivní a poutavé modré tlačítko "Propagovat".
Je to tak jednoduché - stačí jednou kliknout a máte zasponzorováno.
Láká vás to. Klikli byste hned. Skoro byste upsali duši ďáblu, jen abyste mohli kliknout a stát se instantně influecerem.
Jenže!!!
Neklikat!!!
Zadržte!!!
Setkala jsem se už u mnoha klientů, že toto udělali a pak zaplakali nad výdělkem.
Ne, že by reklama takto nastavená nebyla úspěšná. Ne, že by jim takto nastavená propagace nepřinesla výsledky. Mnohdy naopak.
Jenže...
Mnohokrát jsem se setkala s tím, že k takto nastavené kampani se už následně klienti nedokázali dostat ani doklikat.
Cože?! Hned to vysvětlím.
Kampaň sice takto jednoduše nastavili a spustili, přinášela jim výsledky, ale když jí pak chtěli třeba předčasně ukončit, nějak jí upravit, anebo si ji jednoduše vyhodnotit, už nebyli schopni se k ní následně doklikat.
Jako by nikde nebyla.
V Reklamním účtu = Správci reklam na Facebooku nebyla a přímo na Instagramu nikde nebyla k dohledání.
A co hůř...
Ani následné faktury za takto nastavené kampaně nikde nebyly k dohledání.
Anebo byly k dohledání, ale nešlo je stáhnout.
Zkrátka to pořád házelo nějakou chybu.
Dívejte, toto může být chyba na straně METY, kterou Instagram jednou odstraní.
Ovšem do té doby doporučuji nastavovat veškeré placené kampaně na Instagramu pouze a jen přes Reklamní účet na Facebooku.
Stačí mít propojený firemní facebookový a firemní instagramový profil a můžete vesele nastavovat placené kampaně přímo na počítači ve Správci reklam.
Tady budete mít vždy vše hezky pohromadě, budete se k tomu moct kdykoliv vrátit, jakoukoliv kampaň budete moct kdykoliv upravit a právě zde pak najdete také velice jednoduše veškeré faktury za své placené kampaně.
A nehledě na to, že zde máte také mnohem více možností, co se týče nastavení placených reklam.
4. Nastavit si v Reklamním účtu špatné časové pásmo a špatnou měnu
Teď vám položím 2 kontrolní otázky:
- V jaké zemi podnikáte?
- Jakou měnou platíte?
Tak proč si chcete do svého reklamního účtu nastavit tichomořské časové pásmo a měnu americký dolar (USD)?!
Zase, já to chápu.
Nejste v tom úplně kovaní.
Nepohybujete se v tom každý den.
A v dobré víře si myslíte, že když je Facebook americká firma, že byste zde měli vybrat jiné časové pásmo než české a americkou měnu, tedy dolar.
Já to chápu.
Toto je extrémně častá chyba.
Jenže!
V METĚ nenastavujete časové pásmo podle toho, jestli je Facebook americká nebo jiná firma, ale podle sebe, kde se nacházíte, kde bydlíte a kde podnikáte.
A stejně tak i měnu. Ne americký dolar, ne euro (pokud v něm neprovozujete své podnikání), ale českou korunu - CZK.
Říkáte si teď: "Aaaa... Vždyť o nic nejde... No co, tak si to později změním... No big deal!"
Ale tady je právě ten chyták - abyste mohli časové pásmo, nebo měnu, anebo obojí do budoucna změnit, musíte si založit úplně nový Reklamní účet.
U stávajících Reklamních účtů už to změnit bohužel nejde. Beze srandy!
A kvůli tomu taky přijdete o veškeré své dosavadní výsledky, které jste ve svém Reklamním účtu dosud měli.
Takže žádné takové: "Však to zkusím a když tak to změním!"
Nebo: "To jsou nějaké blbosti, teď tady něco vyberu a pak se k tomu vrátím!"
Ne.
Hezky od začátku časové pásmo Europe - Prague a měna CZK - česká koruna.
5. VŽDYCKY dvoufázové ověření!
A teď k tomu snad úplně nejdůležitějšímu, nejpodstatnějšímu a nejkritičtějšímu: VŽDY, za každých okolností mějte zapnuté dvoufázové ověření!
Opakuji: VŽDY, za každých okolností mějte zapnuté dvoufázové ověření!
Možná jsem přehnaně dramatická, ale za posledních 5 let jsem se pokoušela zachránit už tolik napadených účtů, že už to snad ani sranda není.
Dívejte, pokud máte jen svůj osobní facebookový profil, neprovozujete na něm žádnou placenou reklamu ani firemní profil, a používáte jej jen k občasné komunikaci se svými přáteli - pak si zde dělejte, co uznáte za vhodné. (Jen pak za mnou, prosím, nechoďte s prosbou o odblokování účtu - ten já vám totiž neodblokuju, bohužel Facebook nevlastním)
Ovšem, pokud zde provozujete placené kampaně a máte zde na svůj osobní profil napojený i ten firemní, pak bez debat, bez čekání, bez jakýchkoliv otázek si okamžitě zapněte dvoufázové ověření.
Vím, že je to pruda.
Vím, že je s tím Facebook otravný.
Ale pouze tak si ochráníte svůj facebookový účet před možným napadením.
Možná si teď říkáte: "Co by si na mě takový hacker vzal?! Vždyť tam mám tři a půl fanouška a měsíčně dám třeba jen 500 Kč do reklamy. To ani nemá cenu nabourávat..."
Jenže to ten hacker neví.
On se k vám chce nabourat tak či tak a až pak zjišťuje, zda to mělo či nemělo smysl.
Navíc si vaším jménem pak může nastavovat pro své účty placené kampaně a tudíž vám sosat vaše peníze z vaší platební karty, anebo ještě hůř - může si vaším jménem založit falešné profily na sítích a zde pak škodit.
Tak či tak, výsledkem může být, že budete úplně, kompletně, totálně, nadobro facebookem zablokování, zabanováni, odříznuti a nedostanete se ani ke svým firemním profilům, ale ani ke svému osobnímu účtu, kde máte třeba nějaké vzpomínky z mládí, fotky z dovolených a kontakty na všechny své přátele a známé.
Proto, better safe than sorrry...
Raději si to zapněte.
Nebojte, je to zadarmo, nekouše to, nebolí to, jen to trochu otravuje.
Ovšem ta trocha otrávení rozhodně stojí za to, že se vám do účtu nikdo nepovolaný nedostane.
A malý tip ode mě:
Nenastavujte si dvoufázové ověření na SMSky, na vaše telefonní číslo, ale na Autentizační aplikaci. SMS totiž už téměř 2 roky pořádně nefungují, nechodí, a tak byste se pak do svého účtu vůbec nemuseli dostat.
Další články, které by vás mohly zajímat
Přečtěte si jako první, co je nového
Můžeme zacílit naši placenou reklamu na sociálních sítích na fanoušky naší konkurence? A můžeme zacílit na fanoušky konkrétní uzavřené facebookové skupiny? A můžeme cílit konkrétně na Sportovní nadšence, Firmy, hotely a rekreační zařízení, nebo třeba na Domácnosti s velkou zahradou?
Vždyť je to jenom čárka.
Vždyť je to pěknější obrázek.
Vždyť je to jen slovo.
Vždyť je to jen blbý hashtag.
Vždyť je to jen smajlík...
Často se u některých firem a klientů setkávám s očekáváním, že najmout si správce sociálních sítí znamená zbavit se kompletně všech starostí. Něco, jako kdyby si člověk najal osobního kuchaře a očekával, že mu bude vařit ty nejlepší speciality, aniž by mu ale řekl, co má rád, co nejí, nebo jestli náhodou nemá alergii na krevety. Realita...
"Paní Rumpala, kolik fanoušků na našem firemním profilu musíme mít, aby nám Facebook spustil placenou reklamu?" Přichází za mnou jednou za čas podobný dotaz. A odpověď je velice jednoduchá a přímočará: Žádné povinné množství fanoušků nikde není stanoveno. Jak to? A jak to s těmi fanoušky na sociálních sítích tedy je? Pojďme se na to podívat.
Začínáte s facebookovými reklamami. V tomto prostředí jste noví. Nikdy předtím jste zde reklamy neměli, ani s nimi zde nemáte žádnou zkušenost. A teď najednou z ničeho nic si Facebooku od vás začne z vaší platební karty strhávat nejprve 50 Kč, pak 100 Kč, poté 150 Kč, až třeba 200 Kč. A vy teď nevíte - ...