Chyby během A/B testování na soc. sítích, aneb jak to dělat správně

28.04.2022

A/B testování představuje velmi účinnou metodu používanou v marketingu. V čem může být užitečné a jak se správně používá na Facebooku? Nad tím jsem se nedávno zamýšlela s jedním klientem, a proto jsem se rozhodla toto téma zpracovat i do článku.

Co je metoda A/B?

Metoda A/B je určena ke zvýšení konverze či konverzních poměrů projektu prostřednictvím změny jednoho funkčního či designového prvku.

Obecně ji lze popsat poměrně jednoduše: Vytvoří se několik testovacích variant, přičemž původní variantu označujeme jako A. Varianta B je nová.

Cílové publikum se rozdělí na polovinu a vždy se jedné polovině lidí zobrazí varianta A, zatímco druhé polovině je předložena varianta B. Je-li publikum dostatečně obsáhlé a pestré, testování skutečně přináší relevantní výsledek ohledně toho, která verze je úspěšnější.

Přihlédnout se však musí k některým dalším faktorům ohledně vstupních podmínek, typicky se například jedná o druh přístupu.

Proč byste měli používat A/B testování na Facebooku?

Facebook je velmi účinným komunikačním kanálem, který lze využít k propagaci firem. Panuje na něm však značná konkurence.

Aby vám sociální síť dokázala skutečně generovat požadovaný objem návštěvnosti a konverze, je potřeba mít reklamu nejen nastavenou, ale mít ji nastavenou efektivně. Tuto efektivitu je navíc zásadní prověřovat v čase. Účinnost kampaně pak dokáže velmi rychle odhalit A/B testování.

Zároveň vám A/B testování umožní rovněž efektivně optimalizovat rozpočet na reklamu a dosáhnout eventuálně i snížení výdajů.

Testování je velmi snadno aplikovatelné, podobně jednoduše vyhodnotitelné a podstatnou výhodou metody A/B je rovněž vysoká návratnost investic.

Jak pracovat s metodou A/B na Facebooku?

Uplatnit metodu A/B můžete na sociálních sítích včetně Facebooku. A/B testování na Facebooku dovoluje porovnat jednotlivé verze reklam.

Díky tomu snadno zjistíte, která z nich funguje nejlépe a umožní vám to tak zefektivnit budoucí kampaně. A to ať už patříte přímo k majitelům značek nebo jste profesionálním marketérem spravujícím sociální sítě.

Vytvořit můžete toto testování přímo ve Správci reklam, případně též v nástroji Experimenty. Používejte vždy minimálně dvě reklamy v rámci advert setu. Advert setů můžete vytvořit libovolný počet. Oddělte od sebe taktéž news feedovou reklamu na desktop a do mobilu.

Poté si vyberte proměnnou, na jejímž základě se bude testovat. Těch existuje řádově několik desítek. Vyberte si pouze jedinou proměnnou, díky tomu získáte jednoznačnější výsledky. Jinak totiž nemáte šanci poznat, co vlastně odlišnou výkonnost vaší reklamy vyvolalo.

Efektivita jednotlivých strategií se následně bude hodnotit podle ceny za výsledek, případně na základě ceny za nárůst konverzí. Zcela zásadní je definovaný cíl, kterého chcete svou reklamou dosáhnout, tedy například vyšší návštěvnost nebo vyšší počet zhlédnutí.

Kdy používat A/B testování na Facebooku

Samotný Facebook doporučuje tento typ testování realizovat za předpokladu, že je vaším cílem změřit efekt změn v reklamách nebo rychle porovnat dvě strategie.

Praktickým důsledkem spuštění tohoto testování je spíše objevování možností nových strategií, vysvětlují dále samotní zástupci Facebooku. Naopak se nehodí k neformálnímu testování, během kterého ručně zapnete nebo vypnete některé sady reklam nebo kampaně.

To by totiž mohlo vést k neefektivnímu doručování a nespolehlivým výsledkům, jak dále Facebook varuje.

Na co si dát pozor?

A pozor! Testování metodou A/B je jednoznačně vhodné periodicky opakovat. Preference uživatelů na Facebooku se v čase mění, proto reklama, která byla účinná v minulosti, po čase stejné výsledky vykazovat nemusí.

Závěr aneb nebojte se A/B testování

A/B testování je velmi účinnou metodou, která je vhodná pro použití na sociálních sítích. Pomůže vám upravit výkonnost vaší kampaně i optimalizovat váš rozpočet pro internetový marketing. A nemusíte do ní mít statisícové rozpočty! Stačí vám už 25 Kč/den!

Další články, které by vás mohly zajímat

Přečtěte si jako první, co je nového

Často se u některých firem a klientů setkávám s očekáváním, že najmout si správce sociálních sítí znamená zbavit se kompletně všech starostí. Něco, jako kdyby si člověk najal osobního kuchaře a očekával, že mu bude vařit ty nejlepší speciality, aniž by mu ale řekl, co má rád, co nejí, nebo jestli náhodou nemá alergii na krevety. Realita...

"Paní Rumpala, kolik fanoušků na našem firemním profilu musíme mít, aby nám Facebook spustil placenou reklamu?" Přichází za mnou jednou za čas podobný dotaz. A odpověď je velice jednoduchá a přímočará: Žádné povinné množství fanoušků nikde není stanoveno. Jak to? A jak to s těmi fanoušky na sociálních sítích tedy je? Pojďme se na to podívat.

Začínáte s facebookovými reklamami. V tomto prostředí jste noví. Nikdy předtím jste zde reklamy neměli, ani s nimi zde nemáte žádnou zkušenost. A teď najednou z ničeho nic si Facebooku od vás začne z vaší platební karty strhávat nejprve 50 Kč, pak 100 Kč, poté 150 Kč, až třeba 200 Kč. A vy teď nevíte - ...

Nedávno jsem se v jedné uzavřené facebookové skupině setkala s velice zajímavým dotazem: Jestli se běžně dělá, že marketingovým specialistům / agentuře poskytnete svoje přihlašovací heslo, aby se mohli dostat do mobilní aplikace IG? Do té doby jsem nad tím nikdy nijak nepřemýšlela. Brala jsem to jako naprosto samozřejmou věc. Ovšem po...

"Tady máte mé ... [doplňte dítě, peníze nebo zdraví], starejte se o ně/něj, ale rozhodně mě s tím neotravujte..." neřekl nikdy nikdo při předávání svých dětí, zdraví nebo peněz do péče.
Tak proč to takto funguje u hlavních marketingových kanálů?! Proč se lidé dobrovolně vzdávají kontroly nad svými hlavními kanály, které jim generují zisky?! A...

Máte e-shop či web. Máte jej aktivní a každý den na něm přijímáte minimálně jednu objednávku. Takže jste si jistí, že je funkční. Ovšem, když se podíváte na své placené kampaně na soc. sítích, nevidíte žádné výsledky. A Facebook PIXEL se tváří, že na váš web nikdo nechodí jak je rok dlouhý. V čem by mohl být zakopaný pes?...